Semuanya kembali normal...

Alhamdulillah bersyukur kepada hadrat illahi, kerana dengan limpah kurnia-Nya saya telah kembali sembuh. Setelah hampir sebulan tak sihat. Semuanya bermula pada 16 Dec 2010. Masa tu mula rasa pening2 & sakit kepala. Solution biasa makan panadol dan berehat. Esoknya pulak sakit tekak. adoyai...sakit tekak menyebabkan aku tak leh minum ais. cis sungguh. Kemudian badan mula rasa lesu dengan virus2 demam. Lalu trus ke klinik berdekatan untuk mencari penawar2 moden. dapat la dua tiga beg pil2 dan cecair berbotol2. Dah makan ubat trus berehat. Aku kene rehat cukup2 sbb 18 - 22 Dec 2010 nk g holiday kat langkawi.

Esoknya bertolak ke langkawi. Dalam keadaan separuh sihat separuh demam. Kat langkawi banyak aktiviti yg best2 kitorang buat. nnti sembang kat post lain. tapi sepanjang aku kat langkawi hanya bergantung pada ubat-ubatan untuk buat aktiviti. kadang2 ok kadang2 jem.hehe... tapi ape2 pun tetap enjoy.

Balik dari langkawi, kesihatan aku masih tak stabil. terus berehat. kuantiti ubat dah semakin berkurangan. Risau pulak bile demam lama2 ni. Sebab sekarang musim denggi. tapi tak nampak simtom2 denggi pun.hmmm...

Ada satu hari tu kene pegi UPM. jumpe supervisor jap. dikesempatan itu aku singgah kat PKU untuk amik ubat free.hehe... macam biasa ar uabt2 PKU kasi kalau demam. Tapi pada masa tu aku dah tak demam sebenarnya. Suhu badan doktor cek normal. cuma aku rasa pening dan kepala rasa panas. Malam kalau tido kepala panas dan batuk2.

Keadaan aku berlarutan sehingga ke tahun baru. Keadaan semakin pulih. tapi sakit tekak dan badan panas masih tak hilang. 3 Jan 2011 mak aku mula risau dengan keadaan aku. Sem baru dah nak bermula tapi aku masih tak sihat. So pegi klinik lagi. Macam biasa doktor cek, suhu badan normal. tak demam. tapi aku rasa pening kepala, bertambah pening bile nampak cahaya silau, sakit tekak dan ada ruam2 kat badan. aku ckp kat doktor yang aku dah demam lama dan ada ruam2 kat badan, aku suspek denggi, tapi doktor cakap bukan. die just kasi ubat demam biasa dan suruh berehat. Malam tu tido tapi macam biasa badan rasa panas. Malam tu tido mak aku jaga. jerlumkan kepala supaya panas keluar.

Hari esok pun tiba, bangun pagi, mandi, tapi bila tengok muka kat cermin rasa lain. ada ruam2 muncul makin banyak. Cek kat badan pun dah mula ada. Bila bagitau kat mak, mak cakap aku kene demam campak. Fuh... dugaan di tahun baru. Maksudnya aku dah start kene semalam. Jadi hari ni hari kedua. Aku berehat macam biasa kat rumah. Sempat search kat internet pasal demam campak, info yang aku dapat seminggu baru bleh kebah demam campak ni. Lalu aku pun terus berehat...

Hari ketiga muka dah penuh bintik2. masih baru dan berair lagi. kat badan pun dah mula naik. Mak buatkan ubat. campuran kapur dan madu. kemudian sapu kat muka dan seluruh badan tempat2 yang kena. Kemudian terus berehat. Masa ni memang terasa seksanya. dengan sakit tekak yang amat sgt sebab badan panas. Nk makan pun hilang selera. Aku cuma makan bubur dan ikan bilis je. Bile kene demam campak ni makanan yang gatal2 kene pantang. kalau tak lambat baik. Aku terus berehat... Malam tu paling seksa. masa nak tido. nak masuk hari ke empat, badan aku panas sangat, bibir kering kontang, tekak sakit rasa panas, batuk tak henti2. memang menyeksakan. setiap sejam aku terjaga. setiap kali terjaga aku minum2 banyak2 dan ke toilet basahkan kepala nk kasi sejuk skit. itulah dugaan...

Hari keempat setelah malam yang menyeksakan. aku terus berehat. bintik2 kat mula dah mula mati. sepanjang aku demam campak mak kasi aku minum air kelapa untuk sejukkan badan dan keluarkan semua bintik2.aku terus berehat...

Hari kelima dah mula rasa sihat. badan dah kurang panas, tapi tekak masih sakit. selera makan masih takde. bintik2 dah sampai kat kaki.

Hari keenam mula nak sembuh. bintik2 dah banyak yang mati kat muka dan badan. kat kaki je belum. aku terus berehat, banyakkan minum air dan terus berdoa agar cepat sembuh.

Hari ketujuh tekak dah tak sakit. badan dah tak rasa panas lagi. tapak kaki dah keluar bintik2. orang kate kalo dah keluar bintik2 kat tapak kaki maksudnya dah baik. Syukur alhamdulillah... tapi kesan2 campak masih tak hilang kat muka dan badan. Masa untuk buat rawatan selanjutnya. Menggunakan beras dan daun mambu yang digiling bersama kemudian disapu ke muka dan badan. Rawatan ni nak mematikan kesan2 tu dan hilangkan parut.

Alhamdulillah sekarang aku semakin sihat. tapi masih berehat kat rumah. selera makan pun dah ada balik, dah mula makan ayam dan daging balik.huhu... tapi makanan laut macam udang & sotong tak berani makan lagi. takut gatal satu badan.hehe

Inilah pengalaman demam aku yang paling teruk. Aku rasa tahun lepas aku dah lama tak demam kot. kalau tak silap mungkin aku demam sekali je kot tahun lepas. Sebab kalau badan rasa nak demam aku akan makan panadol dan berehat. esoknya ok la. Memang betul la orang cakap kalau dah lama tak demam, sekali demam balik memang teruk.

Syukur alhamdulillah keadaan aku dah kembali normal. Terima kasih kepada mak yang sentiasa menjaga aku siang dan malam. Next week pulang ke kampus meneruskan misi menamatkan pengajian master di tahun ini insya Allah...

Comments

armouris said…
lagi info tentang demam campak di SIHAT SELALU - Demam Campak Berjangkit

Popular Posts