Tatkala menyorok di waktu pagi...

8.10 tiba di Maulana Bistro, Seri Sembangan. Berhampiran office tempat aku ber"Facebook"...eh silap, menjalani latihan industri. Menu biasa untuk alas perut dan save budget, roti telur dan ice kosong. Mengambil posisi mengadap office aku, meja hadapan ada seorang wanita mengadap aku. Umur mungkin dalam 20an, mungkin melayu, berambut panjang serta tidak bertudung, berbaju t-shirt berwarna pink tanpa lengan, berseluar pendek paras lutut berwarna hitam, berselipar dan merokok.

Perempuan merokok? Sesuatu yang aku kurang gemar untuk melihat. Hodoh sekali. Kenapa perlu merokok ek. Aku tidak melihat perkara ini pada konteks wanita sahaja. Bagi lelaki pun sama. Kenapa perlu merokok? Aku melihat rokok itu banyak mendatangkan mudarat daripada kebaikan. Dan ada sesetengah pendapat mengatakan rokok itu haram di sisi Islam.



Merokok membahayakan diri sendiri dan lebih membahayakan warga di sekeliling perokok tersebut. Malahan kotak rokok sekarang pun dah terpampang kesan dan akibat merokok. Tetapikan kenapa kerajaan masih membekalkan rokok kepada perokok-perokok tegar ini? Adakah kerana cukai yang tinggi untuk memperolehi keuntungan yang tinggi? Setinggi mana keuntungan tersebut akhirnya akan mendatangkan masalah balik kepada mereka. Merokok boleh membawa kepada ketagihan, ketagihan yang melampau akan mendorong perokok untuk mencuba sesuatu yang lebih 'power' seperti ganja dan sebagainya. Kemudian menjurus ke arah penagihan dadah pula. Seterusnya menjadi antara masalah sosial yang utama di negara kita. Putaran keuntungan tadi telah diputar ke arah yang merugikan. Akibatnya kerajaan terpaksa membelanjakan wang untuk membaiki keadaan, merawat kembali penagih-penagih tersebut, serta merawat mereka-mereka yang menghidapi penyakit yang berkaitan rokok sepeti kanser dan lain-lain.



Pernahkah mereka terfikir ini semua? Atau semua orang berfikiran yang sama?...

dah pukul 8.20. Roti telur+ice kosong = RM2.00.

Masuk office dulu...

Comments

hamidah mubin said…
"adakah memakai skirt, mabuk sana sini.. saya dianggap moden dan merdeka??"--suraya
rubi said…
nyah ko rokok~!
nyah ko filem shamsul yusof~!
haha..

Popular posts from this blog

Majlis Perkahwinan Nik dan Tuba

My Movie Review: Rock Oo