SEPAK

23 ogos 2008, Sabtu. Semalam telah selesai satu majlis di Kolej Kelima. Sambutan Kemerdekaan peringkat Kolej Kelima. Semua yang menjayakan program pada malam itu penat. Postmortem hanya selesai dalam jam 3 pagi. Tidur pun lewat. Tapi nasib baik aku terjaga pagi. Sempat solat subuh dan membuat persiapan barang-barang. Epul masih tidur di katil Pigok.

Setelah selesai packing barang, aku terus keluar bilik dan ke bilik Kecik. Aku gerak tanpa memberitahu Epul. Tak nak ganggu dia tidur. Kecik sedang bersiap. Sarjen tengah tidur. Sarjen ni memang sembang lebat. Hari itu kata nak pergi. Akhirnya tak jadi pulak. Setelah bersiap, kami berdua gerak ke fountain. Di situ semua peserta dan urusetia berkumpul. Untuk apa kami berkumpul? Kami berkumpul untuk menyertai Kem Interaksi Kembara (KICK) (dahulunya dikenali sebagai CARE).

Setelah semua persiapan disediakan, kami bertolak menaiki bas hijau UPM. Menuju ke satu destinasi iaitu di Hutan Simpan Ayer Hitam, Puchong. Hutan tersebut milik UPM dan merupakan tapak penyelidikan UPM. Sampai sahaja di sana, kami diberi taklimat oleh pengarah program iaitu Modom mengenai peraturan dan pantang larang hidup di sana. Kemudian Camp Comandan dilantik iaitu Bangla. Dan segala arahan tertakluk di bawah beliau sekarang.

Aktiviti pertama kami ialah slot mengenai perkhemahan. Slot ini dikendalikan oleh Zanna dan Ema yang menerangkan mengenai kaedah mencari tapak perkhemahan dan cara mendirikan khemah. Seterusnya kami dikehendaki mendirikan khemah sendiri. Satu khemah lelaki dan satu khemah perempuan.

Selesai mendirikan khemah kami teruskan lagi dengan slot tali. Pelbagai peralatan tali yang kami belajar dan namanya memang pelik-pelik. Sebab itulah urusetia suruh bawa buku catatan. Tetapi aku tak bawa. Menggunakan tenaga minda sepenuhnya mengingati setiap info yang diberi secara langsung. Seterusnya tibalah acara yang di tunggu-tunggu iaitu makan. Kami makan beramai-ramai di dalam satu pinggan yang kecil. Memang leceh sikit. Sebelum ni kalau aku pergi camping, kami akan makan dalam talam. Tetapi kali ini berbeza sedikit. Itulah kelainan orang kata. Kemudian kami solat berjemaah. Agak leceh sebab tempat KICK diadakan ini sangat dekat dengan tempat bermastautin. Maka tak boleh nak jamak dan qasar solat. Jadi pergerakan aktiviti akan jadi terbatas sedikit.

Selepas itu kami melakukan aktiviti seterusnya iaitu orientaring. Belajar menggunakan kompas. Baru aku tahu bahawa anatomi kompas terdiri daripada 10 bahagian. Antara bahagian-bahagiannya ialah (1)tali, (2)tapak, (3)bearing, (4)dial, (5)jarum merah dan hitam, (6)marker, (7)perumah, (8)skala, (9)kanta dan (10)penunjuk arah. Lihatlah kuasa mindaku. Masih mampu ingat lagi. Ketika melakukan aktiviti tersebut, berlakulah sedikit salah faham dan kontroversi ke atas kumpulan kami. Hal ini mengimbau kembali kenangan ketika di KPSM dahulu. Walau bagaimanapun segala masalah dapat di atasi dengan kreativiti minda dan akal masing-masing.

Petang itu hujan turun. Aktiviti kami sedikit terbantut. Apabila hujan mulai reda, kami keluar mencari kayu api di hutan. Kayu api itu akan digunakan untuk membuat gimik perasmian KICK pada malam nanti. Selesai mencari kayu api, kami makan dan solat dan membuat persiapan untuk melakukan persembahan pada malam nanti. Aktiviti pada waktu malam bermula dengan ucapan ahli majlis tertinggi Kelab Kembara dan pengarah program. Seterusnya mereka merasmikan KICK yang julung kali diadakan. Selepas itu kami melakukan persembahan dan berhibur bersama-sama. Kemudian peserta dibenarkan tidur. Tetapi kami dah dapat agak, malam tak akan dibazirkan dengan mudah.

Lebih kurang jam 2 pagi, kami digerakkan untuk melakukan aktiviti night walk. Aktiviti tersebut berjalan dengan lancar tanpa sebarang kecederaan mental dan fizikal. Apa yang menarik pada malam itu, aku dapat melihat getah yang glow in the dark. Aku tidak berada di tempat tersebut, tetapi CC yang tunjukkan kat aku. Menarik betul ciptaan tuhan ini. Selesai aktiviti tersebut kami pulang ke khemah dan bersiap untuk solat dan makan.

Pagi itu kami melakukan aktiviti seterusnya. Kami warm up dan bersedia untuk tracking ke sungai. Sampai di sungai, kami melakukan aktiviti water confident. Aku dah cukup confident dengan air ni. Jadi tak jadi masalah untuk aku melakukan aktiviti tersebut. Tetapi sesuatu telah berlaku pada diri aku. Aku telah diserang pacat. Pada awalnya aku ingat lintah yang melekat di kakiku, lantas meminta bantuan CC. Setelah dilihat oleh CC, beliau mengesahkan bahawa ianya ialah pacat. Agak besar pacat tersebut. Lebih kurang ibu jari aku. Mereka kata boleh sentap sahaja pacat tersebut, tetapi aku tak berani. Tarik perlahan-lahan sampai terlepas. Kemudian campak jauh-jauh. Darah terus meleleh keluar. Aku tak peduli. Terus melangsungkan aktiviti air tak formal iaitu mandi sungai. Sungai tersebut macam kolam dan agak dalam lebih kurang 2 meter lebih. Aku memang suka sungai yang dalam. Memang susah nak jumpa sungai yang dalam macam ni. Lantas kami melakukan pelbagai cara lompatan ke dalam air. Memang aktiviti kegemaran aku. Tetapi malangnya aku tak bawak kamera. Pengalaman itu hanya tersemat di dalam minda fikiranku sahaja.

Selepas itu kami pulang ke tapak perkhemahan. Kami makan dan solat. Tiba-tiba hujan turun lagi. Dengan lebatnya. Membantutkan lagi aktiviti seterunya. Kami peserta, hanya baring dan merehatkan diri. Tiba-tiba pengarah program datang mengejutkan kami. Kami diarahkan untuk mengemas khemah dalam hujan kerana bas akan sampai tak lama lagi. Pada ketika itu hujan semakin reda. Lantas kami segera mengemas semua khemah yang ada. Seterusnya kami bergambar dan berangkat pulang ke Kolej Kelima. Sampai di kolej, diadakan postmortem bersama peserta dan selepas itu kami bersama-sama membasuh khemah. Itulah pengalaman aku yang pertama bersama Kelab Kembara. Kini aku tergolong sebagai reccers. Aktiviti seterusnya yang akan aku sertai ialah XPDC (dahulunya dikenali sebagai KJR). Nantikan kemunculannya...

tuan pengarah

camp commandan

putet, stopang & scemboo

opel

pujol

abut

hajah

pieka

ain beego

kim

carik

zanna & tyra

lado

aishah kupan


kupan aishah, mario & lado

midot & fida

kecik & budis

nates

ema

Comments

Anonymous said…
uwah...
trimas atas info/cerita yang disampaikan..

rasa cm nk g pulak XPDC
huahuahua
Anonymous said…
x kejot aku solat subuh.. huh!!
Asyraf Azizan said…
rubi: jom ar pegi XPDC


epul: aku pun smyg dh lewat.huhu.
Anonymous said…
naper tak gigit jer pacat tu balik..huhu..sebab tu sy takut masuk hutan...
Asyraf Azizan said…
pacat tu dh minta maaf, xleh nk gigit la.hehe...
Anonymous said…
waa laporan penuh nampaknya
tulaa ko tak suruh aku tgkapkan pic korang masa ngah berxtvt.. baru best
Anonymous said…
lehe bley jd wartawann laa..haha =))
Anonymous said…
wartawan??? erm..bakat dah ada.. ha.. suh dia jd pengacra lokasi..try tgk..!
Asyraf Azizan said…
dot: mu dok oyak awa

bell: bell bleh mnyamar jd lelaki skrg.huhuhuhuhhu

epul: sy nk jd org berguna je.huhu
ohoho..suareku semaken sedap okay...
teringat first2 kite kenal ponn suareku begini kan??hu3 =))
eM. said…
why is it my face is sooooo evil/genius!!!!
Anonymous said…
main ujan ke main air paip?
oh ya!
si moonsyi,
agak2 la weh pkai boxer tuh
ahahaha

Popular posts from this blog

Majlis Perkahwinan Nik dan Tuba

My Movie Review: Rock Oo