Merdeka datang lagi

22 ogos 2008, jumaat, detik sambutan merdeka muncul lagi. Di Kolej Kelima yang serba indah ini. Sambutan yang akan diadakan di dataran Kolej Kelima.

dataran Kolej Kelima

Persiapan tempat yang dijalankan pada malam jumaat lagi. Pentas ditempatkan dan segala dekorasi kemerdekaan disusunatur dengan cermat dan cantik. Sempena kemerdekaan kali ini, aku bertugas sebagai krew teknikal. Dengan ketiadaan ketua teknikal di sini, aku terpaksa memikirkan pelbagai aspek dari segi teknikal bagi menjayakan program kemerdekaan ini di mana aku juga pengarah bersama program ini. Dari segi krew, tugas hingga ke peralatan perlu difikirkan. Mujurlah masih ada senior-senior yang sudi membantu bagi menjayakan program ini. Persiapan tempat pada hari jumaat itu bermula pada pukul 3.30 petang. Persiapan tempat yang lebih khusus untuk team teknikal.

peralatan teknikal yang akan digunakan

otai teknikal sedang set up konti sementara

krew menyiapkan tempat untuk projektor


portable mixer yang digunakan

Persiapan tempat yang mengambil masa yang panjang. Semua orang betungkus-lumus dengan tugas masing-masing. Dari unit teknikal hingga ke unit tugas-tugas khas, dekorasi kemerdekaan, persembahan, hadiah dan cenderahati, protokol, dan lain-lain.

persiapan tempat pada malam sebelumnya

gadis-gadis dekorasi

tempat makan vvip dan vip

Unit kebudayaan juga turut melakukan persiapan memandangkan mereka akan mempersembahkan tarian, koir dan deklamasi sajak pada malam itu.

persiapan tatarias penari

alumni Kolej Kelima yang turut membantu

persiapan penari

MC pada malam itu

peralatan make-up yang diguna pakai

Semua persiapan hampir siap pada petang itu. Dan rata-ratanya siap dan boleh menjayakan acara pada malam itu. Tetapi apa yang membimbangkan keadaan langit petang itu sangat kelam dan sejuk. Menunjukkan hari mahu hujan. Semua orang berasa bimbang. Memandangkan semua persiapan yang telah disiapkan berada di langit yang terbuka dan terdedah kepada hujan. Masing-masing mengharapkan tidak hujan. Tetapi harapan mereka hanya tinggal harapan kerana hujan turun pada waktu hari hampir senja. Segala persiapan yang tidak kalis air dilindungi. Nasib baiklah hujan hanya rintik-rintik dan turun sebentar sahaja.


langit mulai mendung

langit mula gelap petanda nak hujan

kerusi vvip dilindungi daripada hujan

peralatan teknikal dilindungi daripada hujan

Namun kebimbangan itu tidaklah menjadi kebimbangan utama sangat. Apa yang paling merisaukan pada ketika itu ialah gimik perasmian. Gimik perasmian yang dikendalikan oleh Bangla dan Midot menghadapi pelbagai masalah dalam perancangan hinggalah pada hari persiapan. Pada hari kejadian gimik perasmian yang dirancangkan menghadapi masalah untuk ditempatkan pada tempatnya. Akibatnya ia mengalami sedikit kelewatan dan membawa kepenatan yang amat sangat kepada krew mereka. Mujurlah ada mereka-mereka yang sanggup membantu. Persiapan mereka hanya siap selepas kedatangan VVIP sebelum program berlangsung.

felo yang turut menghulurkan bantuan

gimik yang telah dinaikkan

Setelah segala persiapan selesai, maka bermulalah acara pada malam itu. Majlis dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku, Putra Gemilang dan Bersama Ke Arah Jaya. Kemudian diikuti dengan bacaan doa oleh saudara Kecik dan seterusnya ucapan-ucapan VVIP. Sebaik sahaja selesai ucapan Presiden Kolej Kelima, hujan kembali turun. Hal ini menyebabkan suasana majlis pada malam itu sedikit terganggu dan menyebabkan ahli jawatankuasa pelaksana sedikit kelam-kabut. VVIP terpaksa dipindahkan ke tempat yang teduh iaitu dibawah bumbung depan pintu Kolegiat. Para pelajar pula mencari tempat berteduh di depan laluan kiosk Megastar. Apa yang paling membimbangkan ialah pada krew teknikal. Peralatan elektronik mereka terpaksa ditutup dengan plastik. Walaupun sedikit kelam-kabut, tetapi kami masih bersyukur kerana majlis tidak dipindahkan sepenuhnya ke Dewan Harmoni.

hujan turun!

krew teknikal yang masih steady bertugas

Kemudian majlis diteruskan semula dengan ucapan perasmian Datuk Abdullah Morad, VVIP pada malam itu. Beliau berucap dengan bersahaja tanpa menggunakan sebarang teks dan ingin menyampaikan terus dari hati beliau. Beliau telah mencabar para pelajar untuk terus duduk di dalam hujan yang hanya rintik-rintik pada malam itu. Dan para pelajar menyahut cabaran beliau. Keadaan malam itu memang havoc. Seterusnya Datuk merasmikan majlis dengan melaksanakan gimik pada malam itu. Shutter replika kamera ditekan, dan seluruh Kolej Kelima menjadi gelap-gelita. Kemudian...

muka-muka tertekan ajk gimik pada malam itu

bersedia untuk menutup lampu

MERDEKA!!!!

muka-muka lega selepas tamat gimik perasmian

Suasana merdeka pada malam itu mula terasa selepas gimik perasmian berjaya dilaksanakan. Dan yang paling melegakan ialah ajk gimik perasmian pada malam itu. Kemudian majlis diteruskan dan berjalan lancar hingga ke akhir program. Di sini aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada mereka yang telah bertungkus-lumus menjayakan program pada malam itu. Tanpa mereka pastinya majlis pada malam itu hancur. Dan aku amat berterima kasih di atas kesabaran mereka menghadapi pelbagai situasi pada malam itu. Syabas sahabat-sahabatku sekalian...

terima kasih unit kebudayaan

terima kasih team teknikal

terima kasih unit hadiah

terima kasih para pelajar Kolej Kelima

terima kasih semua

hehe...


TERIMA KASIH SEMUA WARGA KOLEJ KELIMA

MERDEKA!!!

Comments

motif sgt gmbr yg las tuh...sepak kang...bongekkk sungguh......
grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr................................
Anonymous said…
tahniah... saya rasa MERDEKA kali ini lebih gempak dr sbelumnya.. namu ada yang perlu diperbetolkn dr segi perancangan.. tahniah atas kegigihan...
Asyraf Azizan said…
bell: hehe bell malu2 plak

epul: tq kerana turut membantu
Anonymous said…
ada laporan penuh xtvt kolej k sini rupanya... meuheuheuhhueeuh.. jgn mare...
Anonymous said…
wei aku rase cam sedih bila tak jadi gimik.. finally.. thanks tuk semua gak..
Anonymous said…
tahniah...
i M a Z a i M i said…
selamat merdekea dan selamat puasa =)
Anonymous said…
rasa nyesal stay kolej..

Popular posts from this blog

Majlis Perkahwinan Nik dan Tuba

My Movie Review: Rock Oo